Strona Główna * Panel poczty * Kontakty * Plan lekcji 19 Listopad 2017, 22:16  
Menu

sobek_1 Szkoła
Patron
Symbole
Historia szkoły
Oferta
Certyfikaty
Orlik 2012
Galeria

sobek_1 Oddział Przedszkolny
Oddział przedszkolny 3,4,5-latków
Oddział przedszkolny 5,6-latków "0" A
Oddział przedszkolny 5,6-latków "0" B
Koncepcja pracy oddziału przedszkolnego
Przedszkolny Oddział Specjalny

sobek_1 Praca szkoły
Dyrekcja
Sekretariat
Administracja
Gabinet medyczny
Autobusy
Basen
Rejon szkoły
Kontakt

sobek_1 Uczniowie
null.gif sobek1 Sześciolatek w szkole
Dojrzałość szkolna
Integracja
Nasze klasy
Parlament Uczniowski
Szkolny Klub Wolontariatu
Zajęcia dodatkowe
null.gif sobek1 Bractwo
null.gif sobek1 Edukacyjna przygoda
Konkursy
Absolwenci
Absolwent roku
SPRAWDZIAN KLAS SZÓSTYCH

sobek_1 Nauczyciele
Rada Pedagogiczna
Wychowawcy klas
Pedagog
Psycholog
Logopeda
Gimnastyka korekcyjna
Reedukator
Rehabilitacja
Sala doświadczania świata
Świetlica I-IV
Świetlica V-VII
Biblioteka i ICIM
Administrator strony

sobek_1 Rodzice
Zebrania
Rada Rodziców
AUTYZM
news.gif sobek1 REFORMA EDUKACJI

sobek_1 Wskazówki
Integracja sensoryczna
Pierwsza pomoc przedmedyczna
Dopalacze
Bezpieczeństwo
Grypa A(H1N1)
ZDROWE ŻYWIENIE

sobek_1 Dokumenty
Statut szkoły
Wewnątrzszkolny system oceniania
Przedmiotowy system oceniania
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
Koncepcja pracy szkoły
Szkolny zestaw programów nauczania
Szkolny zestaw podręczników
Innowacje
Prawa i obowiązki ucznia
Szkoła bez przemocy
Procedura odbioru dzieci
Dokumenty do pobrania

sobek_1 Informacje
Kalendarz roku szkolnego
Plan pracy szkoły
null.gif sobek1 Plan lekcji
Podręczniki
Ważne daty
Dzwonki
Linki

Pliki do pobrania
Certyfikaty

SZKOŁA W RUCHU
SZKOŁA ODKRYWCÓW TALENTÓW
Dzwonki
    1. 8.00 - 8.45
    2. 8.55 - 9.40
    3. 9.50 - 10.35
    4. 10.45 - 11.30
    5. 11.50 - 12.35
    6. 12.50 - 13.35
    7. 13.45 - 14.30
    8. 14.40 - 15.25
Stop zagrożeniom - bezpieczny wypoczynek

BEZPIECZEŃSTWO NASZYCH DZIECI


  1. Bezpieczny rowerzysta
  2. Odpoczynek nad wodą
  3. Odpoczynek w górach
  4. Odpoczynek w lesie
  5. Bezpieczeństwo dzieci podczas wykonywania prac polowych
  6. Niebezpieczne kontakty z obcym
  7. Niebezpieczne zwierzęta
  8. Wypoczynek w mieście
  9. Rady dla rodziców, opiekunów i nauczycieli

1. Bezpieczny rowerzysta

Uczestnictwo w ruchu drogowym wszystkich nas zobowiązuje do stosowania priorytetowej zasady: pamiętać o bezpieczeństwie innych i swoim, unikać sytuacji, które mogłyby spowodować zagrożenie. Dlatego uważnie obserwujcie wszystko, co dzieje się wokół Was tak, aby szybko dostosować się do zmieniających się na drodze warunków. Wówczas odpowiednio i na czas zareagujecie, unikając w ten sposób niebezpieczeństwa. Bezpośrednio wiążą się z tym dwie podstawowe zasady. Pierwsza - to szczególnej ostrożności, druga - to ograniczonego zaufania. Nabierają one bardzo istotnego znaczenia w sytuacji, kiedy włączacie się do ruchu, zmieniacie jego pas lub kierunek jazdy, przejeżdżacie przez skrzyżowanie lub przez przejście dla pieszych, wykonujecie na drodze manewry, przejeżdżacie w pobliżu przystanków komunikacji publicznej, czy obok pojazdu uprzywilejowanego, jak również w pobliżu szkoły lub grupy dzieci. Wówczas zawsze należy pamiętać, że obok Was na drodze są inni, którzy mogą właśnie teraz popełnić błąd, za który płacić będą wszyscy. We wszystkich wymienionych sytuacjach zwykle trzeba zmniejszyć prędkość, dzięki czemu, jeśli wyniknie taka potrzeba, zawsze zdołacie zatrzymać rower.




Rowerzystom kategorycznie zabrania się:

  • jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu,
  • jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach,
  • czepiania się pojazdów,
  • przewożenia na rowerze innych osób do czasu, kiedy nie ukończą 17 lat.

Kiedy więc przyjdzie Wam ochota, żeby pojechać na wycieczkę rowerową ze znajomymi lub zaczniecie w mniejszej lub większej grupie jeździć rowerami do szkoły, wówczas będziecie tworzyć kolumnę pojazdów. Pamiętajcie wtedy, że:

  • kolumna nie może składać się z więcej niż 15 rowerów jednośladowych,
  • odległość między kolumnami, w sytuacji kiedy będzie ich więcej niż jedna, nie może być mniejsza niż 200 metrów,
  • każdy z Was jadący w kolumnie musi przestrzegać przepisów ruchu drogowego.

Musicie zawsze zakładać, że na drodze nie jesteście sami. Inni też chcą bezpiecznie wrócić do domu. W tym zdecydowanie pomoże wszystkim sprawny i dobrze wyposażony rower. Musi on być zbudowany i wyposażony tak, żeby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu Waszemu i innych użytkowników drogi i nie zakłócało na niej porządku.

Rower powinien posiadać:

  • światło koloru białego lub żółtej barwy selektywnej z przodu,
  • światło koloru czerwonego z tyłu, które może być migające,
  • co najmniej jeden sprawny hamulec,
  • nieprzeraźliwy sygnał ostrzegawczy, np. typowy dzwonek rowerowy.

P A M I Ę T A J:

  • nagłe hamowanie powinno być ostatecznością, dlatego by Wasze zachowanie nie było zaskoczeniem dla innych uczestników ruchu drogowego,
  • przepisy dopuszczają zajęcie dowolnego pasa ruchu po wykonaniu skrętu,
  • ale rowerzyści powinni jechać prawym pasem, bowiem wówczas nie utrudniają poruszania się innym i jest to dla nich najbardziej bezpieczne,
  • jeżeli rowerzysta musi zawrócić, najlepiej zatrzymać się na poboczu lub w jakiejś zatoce, aby spokojnie ocenić sytuację i wykonać manewr w najbardziej bezpiecznym momencie,
  • jeżeli inny pojazd zatrzymał się i sygnalizuje zamiar skrętu w lewo, można go ominąć tylko z prawej strony, pod warunkiem, że sytuacja nie dotyczy pojazdu stojącego przed przejściem dla pieszych, by umożliwić im przejście lub oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd kolejowy,
  • jeżeli ktoś nas wyprzedza, nie wolno nam przyspieszać, bowiem stanowi to o bezpośrednim zagrożeniu dla ruchu,
  • kiedy chcemy powrócić na zajmowany wcześniej pas, musimy bezwzględnie sprawdzić, jaka jest na nim sytuacja po to, by uchronić się przed zajechaniem drogi innemu uczestnikowi ruchu nie wjeżdżamy rowerem na przejścia dla pieszych, ale zachowujemy się na nich jak piesi, zawsze przeprowadzając rower przez jezdnię,
  • zatrzymujemy się tylko w takich miejscach, w których jesteśmy widoczni z dostatecznej odległości i gdzie nie utrudniamy ruchu,
  • zawsze ustawiamy się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni, odpowiednio wcześnie i właściwie sygnalizujemy chęć wykonania manewru.



początek strony


2. Odpoczynek nad wodą

Jak unikać zagrożeń podczas pobytu nad wodą:

  • Pamiętaj, że najbezpieczniejsza kąpiel to ta w miejscach odpowiednio zorganizowanych i oznakowanych, będących pod nadzorem ratowników, czy funkcjonariuszy Policji Wodnej.
  • Nie wolno się kąpać w miejscach niebezpiecznych, a zwłaszcza położonych przy śluzach, mostach, budowlach wodnych, portach, przy zaporach, mostach, przy ujęciach wody pitnej, stawach hodowlanych, basenach przeciwpożarowych, jak również w pobliżu szlaków żeglownych oraz w wodach o silnym zanieczyszczeniu i wirach.
  • Zapoznaj się i przestrzegaj zasad regulaminu kąpieliska, na którym się znajdujesz.
  • Zawsze stosuj się do zaleceń ratowników WOPR, którzy pełnią dyżur na kąpielisku.
  • Pamiętaj! Dzieci do lat 7 mogą przebywać na terenie kąpieliska, pływalni oraz korzystać z kąpieli wyłącznie pod opieką i nadzorem osób pełnoletnich - NIGDY NIE ZOSTAWIAJ DZIECI BEZ OPIEKI.
  • Nie wchodź do wody wbrew zakazowi ratownika oraz w czasie, w którym wywieszona jest flaga czerwona,
  • Nie niszcz urządzeń i sprzętu kąpieliska, a zwłaszcza sprzętu ratunkowego.
  • Nie niszcz znaków żeglugowych odgradzających kąpielisko od szlaku żeglownego, wód otwartych lub miejsc, w których kąpiel jest zabroniona.
  • Nie wchodź do wody bezpośrednio po spożytym posiłku.
  • Nie wskakuj gwałtownie do wody rozgrzany dłuższym opalaniem.
  • Nigdy nie skacz (zwłaszcza na głowę) do nieznanej wody - zawsze zbadaj głębokość wody oraz ukształtowanie dna.
  • W trakcie kąpieli nie krzycz, nie wzywaj pomocy, jeśli faktycznie nie jest Ci ona potrzebna.
  • Bawiąc się w wodzie nie zakłócaj wypoczynku i kąpieli innym.
  • Nie wrzucaj przedmiotów do wody (śmieci, szkła).
  • Nigdy nie skacz do wody w miejscach nierozpoznanych.
  • W przypadku złego samopoczucia, uczucia zimna - natychmiast wyjdź z wody.
  • Pływając nie oddalaj się od wyznaczonego, strzeżonego miejsca na kąpielisku.
  • Jeżeli jesteś początkującym pływakiem - pływaj tylko w strefie kąpieliska ograniczonej żółtymi bojami.
  • Czerwone boje wyznaczają strefę kąpieliska, z której korzystają dobrzy pływacy.
  • Staraj się nie pływać sam - możesz poprosić kogoś, aby Cię obserwował w trakcie pływania.
  • Pływając o obrębie kąpieliska, wzdłuż brzegu, jesteś stale obserwowany i zawsze możesz liczyć na pomoc ratownika.
  • Korzystając z kąpielisk nadmorskich unikaj miejsc niebezpiecznych typu ostrogi, falochrony - możesz się tam natknąć na: gwałtowny spadek dna, wsteczne prądy, powierzchnie śliskie, porośnięte wodorostami lub pokryte ostrymi małżami.
  • Zwracaj uwagę na innych kąpiących się - ktoś może potrzebować Twojej pomocy.
  • Jeśli zauważysz przypadek tonięcia lub wypadek nad wodą natychmiast wezwij pomoc - powiadom Ratownika WOPR.
  • Stale doskonal swoje umiejętności pływackie.
  • Jeśli dzieci są w wodzie miej nad nimi ciągły nadzór, również gdy umieją pływać. Zwykłe zachłyśnięcie wodą może skończyć się utonięciem.

P A M I Ę T A J:

  • Większość utonięć jest rezultatem braku wyobraźni: korzystania z kąpieli po wypiciu alkoholu, w miejscach zabronionych czy skakania do wody po opalaniu.



początek strony


3. Odpoczynek w górach

Jak unikać zagrożeń podczas pobytu w górach:

  • Dostosuj obuwie i ubiór do panujących warunków atmosferycznych zakładając, że pogoda może w każdej chwili się zmienić.
  • Słuchaj prognoz pogodowych w radiu czy telewizji.
  • Wychodząc ze schroniska na szlak, poinformujcie o tym jego pracowników podając planowaną trasę przemarszu i przybliżoną godzinę powrotu. Zgłoście swój powrót.
  • Przed wyprawą zapoznaj się z mapą terenu dobierając długość i trudność szlaku turystycznego do możliwości najsłabszych uczestników wycieczki.
  • Bądź ostrożny w kontaktach z osobami obcymi.
  • Jeśli masz ze sobą telefon komórkowy zaprogramuj w nim numery najbliższych placówek GOPR.
  • Zawsze zabieraj ze sobą podstawowy sprzęt pierwszej pomocy, zwłaszcza do opatrywania ran i usztywniania złamanych czy zwichniętych kończyn, a także latarkę i gwizdek do sygnalizacji miejsca pobytu.
  • Nie wspinaj się po skałach bez asekuracji i odpowiedniego przygotowania a także sprzętu. Lepiej skorzystać z pomocy instruktora i w zaproponowanym przez niego terenie.

P A M I Ę T A J:

  • W górach karetka do nikogo nie dojedzie, znalezienie kogoś jest bardzo trudne (nawet z powietrza) - nikt więc szybko nie udzieli Wam pomocy. Uważajcie więc na siebie, bądźcie rozważni i wykorzystajcie do maksimum swoją wyobraźnię.



początek strony


4. Odpoczynek w lesie

Jak unikać zagrożeń podczas pobytu w lesie:

  • Nie należy rozpalać ogniska w lesie bez udziału osoby dorosłej, ponieważ grozi to pożarem.
  • Nie należy rozpalać ognisk jeśli nie ma specjalnie wyznaczonych do tego miejsc przez leśniczego, np. na polanie, a także w pobliżu budynków, stogów siana lub słomy.
  • Nie wrzucać do ogniska szklanych butelek lub pojemników z gazem.
  • Po zakończeniu palenia ogniska należy je dobrze wygasić, należy zalać je wodą, przysypać piaskiem i przykryć odłożoną wcześniej darnią.
  • Należy dbać o czystość, nie wyrzucać śmieci, zawsze po sobie posprzątać.
  • Uważać na żmije czy kleszcze.
  • Nie podchodzić do zwierząt, które są zbyt ufne i nie boją się ludzi (mogą być zarażone wścieklizną).
  • Nie niszczyć przyrody.

P A M I Ę T A J:

  • Ogień to bardzo groźny żywioł, z którym nie wolno igrać pod żadnym pozorem zwłaszcza jeśli przebywamy w lesie, ponieważ las płonie szybko, zaś rośnie powoli.



początek strony


5. Bezpieczeństwo dzieci podczas wykonywania prac polowych



Każdego lata wzrasta liczba wypadków, których ofiarami stają się dzieci i młodzież. Najczęściej są to mieszkańcy wsi, gdzie latem trwają prace polowe, ale zdarzają się również przypadki okaleczeń dzieci wypoczywających na wsi. Rola bezpieczeństwa podczas zabaw jest bardzo ważna. Często zdarza się, że już dzieci w wieku przedszkolnym potrafią uruchamiać maszyny rolnicze. Niedopuszczalne jest jednak, żeby je obsługiwały, ponieważ przy pracach w gospodarstwie nietrudno o nieszczęście. Małe dzieci muszą być świadome, iż są prace których wykonywać nie powinny, bo zwyczajnie do nich nie dorosły. Mają za mało sił, brakuje im wyobraźni, doświadczenia, nie potrafią właściwie ocenić niebezpieczeństwa, przewidzieć skutków swoich poczynań.

Jak unikać zagrożeń podczas wykonywania prac polowych:

  • Rodzice nie powinni zezwalać dzieciom na wykonywanie niebezpiecznych prac polowych.
  • Małe dzieci nie powinny pozostawać bez opieki osób dorosłych.
  • Dzieci nie powinny bawić się w roboczej części gospodarstwa, gdyż może to być dla nich niebezpieczne. Zabawa taka prowadzić może do upadku z drabiny, pogryzienia przez zwierzęta, skaleczenia, oparzenia, porażenia prądem, zatrucia środkami ochrony roślin.
  • W obejściu powinno być wydzielone miejsce, w którym dzieci mogłyby bawić się. Miejsce to winno być odgrodzone wysoką siatką od części roboczej podwórka, po którym chodzą zwierzęta i poruszają się maszyny rolnicze.
  • Przenoszenie ręcznie dużych, ciężkich lub nieporęcznych przedmiotów (np. złom metalowy) jest niewskazane.
  • Zlecanie dzieciom prac porządkowych w obejściu należy koniecznie sprawdzić, czy wszelkie wykopy, szamba są starannie zabezpieczone.
  • Dzieci nie mogą mieć bezpośredniego dostępu do pomieszczeń, w których umieszczone są: generatory prądu, piece centralnego ogrzewania, parniki, sieczkarnie, pilarki, młocarnie, ostre narzędzia, takie jak: kosy, noże, widły, szpadle.
  • Właściciele gospodarstw winni zadbać, aby w pomieszczeniach, w których składowane są różnego rodzaju rozcieńczalniki, farby i inne substancje żrące oraz nawozy i środki ochrony były każdorazowo zamykane.
  • Przebywanie w pomieszczeniach gospodarczych małych dzieci może być szkodliwe ze względu na: zakażenie drobnoustrojami chorobotwórczymi (choroby odzwierzęce), choroby układu pokarmowego, infekcje skóry i górnych dróg oddechowych, pyłopochodne choroby układu oddechowego.

Dzieci mogą zajmować się:

  • utrzymaniem porządku wokół domu,
  • dbałością o estetyczny wygląd całego obejścia,
  • sadzeniem kwiatów i pielęgnowaniem ogródka,
  • opieką nad małymi zwierzętami, jak psy, koty, króliki itp.

Należy zwrócić uwagę na to aby dzieci nie sprzątały:

  • opakowań po środkach trujących (substancje chemiczne),
  • odchodów zwierzęcych,
  • pozostałości po uboju zwierząt,
  • pomieszczeń inwentarzowych.

P A M I Ę T A J:

  • Każda pracująca maszyna stanowi potencjalne zagrożenie dla dziecka.
  • Każdy kontakt ze zwierzętami gospodarczymi wiąże się z ryzykiem.
  • Każda praca z chemicznymi środkami ochrony roślin niesie niebezpieczeństwo zatrucia.
  • Nawet podczas obserwacji pracy rodziców lub przebywaniu w otoczeniu maszyn i zwierząt gospodarczych należy zachować szczególną ostrożność.
  • Traktor można prowadzić tylko wtedy jeśli posiadamy prawo jazdy, czyli po ukończeniu 18 roku życia.



początek strony


6. Niebezpieczne kontakty z obcym

Na co dzień spotykamy wielu ludzi, których znamy bardzo mało lub wcale, np. mijamy ich na ulicy, stoimy obok w sklepie itd. Większość z nich to mili i życzliwi ludzie, którzy niewątpliwie udzielą pomocy każdemu dziecku, które będzie potrzebowało pomocy dorosłego (np. gdy nie będzie wiedziało jak wrócić do domu, lub gdy się zgubi) . Może się jednak zdarzyć, że przypadkowo spotkają kogoś, kto jest zły. Najprawdopodobniej będzie wyglądał jak inni ludzie, uśmiechał się do nich, rozmawiał, a nawet proponował słodycze, czy też naklejki. Ale kiedy nie będzie nikogo w pobliżu, kiedy zostaniemy z nimi sami, zachowanie ich może się diametralnie zmienić. Nie będą już uśmiechnięci i mili. Staną się niebezpieczni. Mogą nawet zrobić krzywdę.

Kto to jest OBCY? To ktoś:

  • kogo nie znamy,
  • do kogo nie mamy zaufania,
  • kto może wyrządzić dziecku krzywdę.

Przykładowe zachowania "obcych" dorosłych, które pomogą odróżnić "złego obcego" od "dobrego obcego":

  • miły pan czy pani podchodzi do Ciebie i mówi: "Lubisz żelki? Poczęstuj się. W domu mam jeszcze lepsze...",
  • uprzejmy pan lub pani pyta Cię gdzie mieszkasz i czy ktoś jest w domu. Prosi żebyś go zaprowadził...,
  • starszy kolega lub inna osoba mówi jaki sprzęt audio ma w domu, następnie pyta: "A Ty co masz drogiego i fajnego u siebie...",
  • miły pan lub pani wyprowadza psa na spacer i z daleka zaprasza Cię, żebyś pobawił się ze szczeniakami, które ma w domu...,
  • uprzejmy pan lub pani woła Cię po imieniu i prosi, żebyś z nim poszedł lub zaprowadził do domu, bo tam czeka na was twoja mama...,
  • elegancki pan lub pani w samochodzie zatrzymuje się koło Ciebie. Zwracając się do Ciebie po imieniu mówi: "Wsiadaj, twój tata mnie po Ciebie przysłał. Idziecie kupić klocki lego...".

Jak uniknąć zagrożeń?

Bardzo ważnym elementem jest wykształcenie już w małych dzieciach umiejętności powiedzenia NIE, dlatego też wskazane jest zastosowanie metody mającej na celu nauczenia dzieci asertywności:

  • NIE przyjmuj słodyczy od obcych.
  • NIE udzielaj informacji, gdzie mieszkasz.
  • NIE mów co masz wartościowego w domu.
  • NIE zatrzymuj się przy "obcym", jeżeli w pobliżu nie ma ludzi.
  • NIE idź z osobą nieznajomą, pod żadnym pozorem.
  • NIE wsiadaj do obcego samochodu.
  • NIE dawaj klucza nieznajomemu.
  • NIE przebywaj w odludnych miejscach.
  • NIE IDŹ powiedz koleżance lub koledze, którzy chcieliby pójść z osobą nieznajomą.
  • Kiedy ktoś nieznajomy telefonuje, a ty jesteś sam w domu, poproś o pozostawienie numeru lub zatelefonowanie później.
  • Nie chwal się, że twoi rodzice dużo zarabiają.
  • Nie opowiadaj wszystkim o planowanych wyjazdach.
  • Kiedy ktoś obcy próbuje nawiązać z tobą rozmowę, powiedz, że rodzice nie pozwalają ci rozmawiać z nieznajomymi.

Mówimy dzieciom, że jeśli "obcy" próbował ich skrzywdzić, w każdym przypadku należy o tym powiedzieć rodzicom lub komuś do kogo mamy zaufanie. Oni na pewno będą wiedzieli co zrobić, aby taka sytuacja się nie powtórzyła. Rodzice są od tego, żeby pomóc nam w każdej sytuacji, dlatego nie należy się bać rozmawiać o rzeczach przykrych dla was, smutnych czy wstydliwych.

Zagrożenia związane z zawieraniem znajomości przez Internet to w dobie dzisiejszego postępu technicznego i ogólnie dostępnych łączy internetowych duże zagrożenie nawet dla dzieci w wieku przedszkolnym. Dlatego ważne jest, żeby od najmłodszych lat, wpoić im podstawowe informacje związane z Internetem tj.:

  • W Internecie kryje się wiele zagrożeń.
  • Internet to rzecz tworzona przez wiele osób, a jego istotą są kontakty między ludźmi. Korzystając z niego można poznać osoby, o podobnych zainteresowaniach, swoich rówieśników i innych użytkowników. Ta właściwość Sieci jest ogromną zaletą, bo dzięki niej możemy zawierać cenne znajomości z ludźmi, których w przeciwnym razie być może nigdy byśmy nie spotkali.
  • Pamiętajmy, że tak naprawdę wcale nie znamy osób spotkanych w Sieci, a to, co piszą o sobie, nie musi być prawdą. Nawet, jeśli znajomość trwa już dość długo, nigdy nie mamy pewności, że nasz internetowy znajomy jest osobą, za którą się podaje, szczególnie wtedy, kiedy znajomość internetowa staje się bliższa, a zwłaszcza, gdy ma się przenieść do prawdziwego świata! Rodzice powinni wiedzieć o planowanym spotkaniu ze znajomym z Sieci, żeby móc zapewnić bezpieczeństwo.
  • W Sieci często jesteśmy proszeni o podawanie rozmaitych informacji o sobie. Jeśli nie musimy, nie ujawniamy danych, a jeśli takie informacje są wymagane - należy zapytać rodziców, czy można je podać w tej, konkretnej sytuacji. Pamiętajmy, że niektórzy mogą próbować je wykorzystać w niewłaściwy sposób lub w złych celach. Unikajmy zwłaszcza podawania danych, które mogą pozwolić na odnalezienie nas w prawdziwym świecie takich, jak imię i nazwisko, adres, wiek, nazwa i numer szkoły, do której chodzimy, czy też numer telefonu. Komuś, kto nie ma złych zamiarów, powinny wystarczyć informacje dotyczące tego, kim jesteśmy w Internecie.
  • Pamiętajmy też o odpowiednim zabezpieczeniu swoich haseł tak, aby nikt nie mógł się pod nas podszywać, ani działać na naszą szkodę.



początek strony


7. Niebezpieczne zwierzęta

Ważnym ostatnio problemem społecznym są też różnego rodzaju ataki na dzieci i młodzież ze strony zwierząt, szczególnie psów. Dlatego też warto przypomnieć podstawowe zasady, które zobrazują sposoby zachowania podczas spotkania z agresywnym psem.

JAK ZACHOWAĆ SIĘ W RAZIE ATAKU PSA?

Agresywny pies wysyła znaki ostrzegawcze:

  • ma zjeżoną sierść, położone uszy, sztywne nogi, uniesiony ogon,
  • warczy, szczeka, pokazuje zęby, skacze dookoła osoby, którą osacza.

Co wtedy zrobić?

  • Stań, nie uciekaj.
  • Nie patrz psu w oczy, nie okazuj strachu.
  • Nie odwracaj się, zwłaszcza jeśli jest duży, bo gdy skoczy na ciebie, może Cię przewrócić.
  • Stań do psa bokiem, na lekko rozstawionych nogach. To pozwali Ci utrzymać równowagę.
  • Staraj się przyjąć pozycję żółwia. Ochronisz te części ciała, które zwykle gryzie pies.

Przestrzegajcie swoje dziecko przed kontaktami z dzikimi zwierzętami, bezpańskimi psami, które choć miłe i spokojne mogą być niebezpieczne i np. dotkliwie pogryźć czy zarazić wścieklizną. Uczcie dziecko, że nie wolno podchodzić do zwierzęcia, które nie ucieka przed nami, nie wolno go głaskać lub drażnić w jakikolwiek sposób. W razie kontaktu z psem zachowajcie spokój, nie uciekajcie, nie krzyczcie, nie patrzcie mu w oczy, nie wykonujcie szybkich ruchów. Jeżeli pies zaatakuje przyjmijcie postawę "żółwia".

Tak przyjmuje się pozycję żółwia:

  • spleć dłonie do wewnątrz,
  • schowaj kciuki do środka,
  • załóż ręce na kark,
  • osłoń nimi także uszy,
  • kucnij,
  • przyciągnij głowę do kolan.

Pies, zniechęcony taką postawą i brakiem reakcji ze strony ofiary, na ogół odchodzi.

Co robić w przypadku pogryzienia przez psa lub inne zwierzę:

  • zapytaj o okoliczności pogryzienia, czy nie ma podstaw do obaw o wściekliznę,
  • zapytaj poszkodowanego, czy nie jest na coś uczulony, i jeśli to możliwe wezwij pomoc,
  • powyżej ukąszenia nałóż szeroki bandaż, opaskę Biera i pozwól na wypływ krwi z rany,
  • uspokój poszkodowanego, połóż go lub posadź z podparciem, nie pozwól mu chodzić,
  • przemyj ranę wodą z mydłem,
  • jeżeli rana silnie krwawi, nałóż opatrunek uciskowy i unieruchom uszkodzoną kończynę,
  • zapewnij poszkodowanemu pomoc medyczną,
  • jeżeli został pogryziony przez psa, ustal jego właściciela i fakt, czy pies był szczepiony,
  • jeżeli został pogryziony przez zwierzę leśne, skontaktuj się z służbą leśną.



początek strony


8. Wypoczynek w mieście

Z doświadczenia wielu rodziców wynika, że połowa wypadków z udziałem dzieci ma miejsce w domu. Dotyczy to zazwyczaj dzieci do 6 lat, które przez ten okres w swoim życiu są narażone niemal na wszystkie pułapki. Czasami rodzice zdają sobie sprawę oraz mają świadomość, że wiele wypadków można było uniknąć, ale niestety nie pomyśleli o tym wcześniej i nic nie zrobili w tym kierunku.

Bezpieczeństwo w domu
Bardzo ważną zasadą jest to, aby w ogóle nie pozostawiać małego dziecka samego bez opieki, gdyż jak to zazwyczaj bywa - wystarczy ułamek sekundy a nieszczęście już gotowe. Aby uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji należy dziecko uczyć co jest bezpieczne, a czego w ogóle nie powinno dotykać czy też robić. Nauczyć takie małe dziecko będzie z pewnością trudno, ale nie należy się poddawać, ponieważ chodzi o bezpieczeństwo naszej pociechy. Wiadomo, że jedno tłumaczenie nic nie da, dlatego musimy być wytrwali i tłumaczyć tyle, ile będzie trzeba. Jednak i sami rodzice muszą stworzyć bezpieczny dom, w którym to trzeba będzie wiele rzeczy pozmieniać, gdy tylko dziecko zacznie raczkować lub chodzić.
Bezkrytyczne zaufanie dzieci połączone z naiwnością może spowodować, dramatyczne konsekwencje.





Zagrożenia, z którymi spotykają się dzieci przebywające w domu:

  • GAZ - ulatnianie się gazu może spowodować groźne dla zdrowia, a nawet dla życia zatrucie organizmu każdego człowieka, ponadto może doprowadzić do wybuchu.
  • OGIEŃ - w domu bardzo łatwo zaprószyć ogień, co może doprowadzić do pożaru i groźnych poparzeń. Pamiętaj: Dzieciom nie wolno bawić się zapałkami.
  • PRĄD ELEKTRYCZNY - większość urządzeń znajdujących się w gospodarstwie domowym zasilana jest energią elektryczną, dlatego też należy zachować szczególną ostrożność podczas ich używania, czy też włączania do sieci. Niedopuszczalne jest rozkręcanie gniazdek zasilających, wkładanie do nich różnych przedmiotów np. śrubokrętów, drutów, kredek itd. Bezpośredni kontakt z prądem elektrycznym może doprowadzić do groźnego porażenia i spowodować nieodwracalne kalectwo lub zgon.
  • WODA - cieknący kran, niedokręcony zawór czy nieszczelny wąż do pralki, mogą spowodować zalanie całego mieszkania. Dlatego zawsze należy sprawdzać czy dobrze zakręciliśmy wodę np. po umyciu rąk. Nie odkręcać zaworów doprowadzających wodę np. do pralki itd.

Przypominamy, że pewność siebie i lekkomyślność nie wróżą szczęśliwego zakończenia zabawy. Ustawianie i wchodzenie na wieżę z krzeseł, próbowanie lekarstw czy wychylanie się przez okno to nie najlepsze rozwiązanie.

Mówiąc o bezpieczeństwie w domu nawiązujemy także do tematyki "Obcego". Podkreślamy, że pod żadnym pozorem nie otwieramy drzwi nieznajomym. Niestety nie zawsze po drugiej stronie drzwi stoi ktoś kto podaje się np. za przyjaciela rodziców, listonosza, policjanta czy inkasenta. Może się zdarzyć, że będzie to osoba, która będzie chciała wykorzystać nieobecność dorosłych w domu i okraść mieszkanie.



początek strony


9. Rady dla rodziców, opiekunów i nauczycieli

Rady dla rodziców, opiekunów i nauczycieli

  • Bądź dla dzieci wzorem prawidłowego zachowania - zawsze i w każdej sytuacji.
  • Ucz je, by podczas nieobecności rodziców w domu nikomu nie otwierały drzwi (nawet znajomym, a także innym dzieciom).
  • Nie ujawniaj miejsc przechowywania wartościowych przedmiotów. Zabroń mu też chwalenia się innym, co "fajnego" jest w domu.
  • Bezwzględnie zakazuj dzieciom przyjmowania od obcych jakichkolwiek prezentów, słodyczy, napojów.
  • Zakaż im wsiadania do pojazdów kierowanych przez obcych, oddalania się z nieznajomymi. Musisz zrobić wszystko, aby dziecko było nieufne wobec obcych.
  • Naucz je bezpiecznego poruszania się po drodze.
  • Dziecku bawiącemu się na podwórku nigdy nie wieszaj kluczy na szyi.
  • Uczyń wszystko, aby zabawy dzieci były bezpieczne. Ucz dzieci rozwagi, zwłaszcza przy zabawie na stokach narciarskich, w pobliżu wody, placu budowy, ruchliwych ulic, itp. niebezpiecznych miejsc, i sam bądź przewidujący.
  • Zawsze zwracaj uwagę na zachowanie swoich dzieci i ich przyjaciół.
  • Wykształć w nim zdrowy styl życia - wolny od nałogów.
  • Dowiedz się gdzie pociecha idzie, z kim i kiedy wróci.
  • Dowiedzcie się, z kim ono przebywa podczas zabawy poza domem (wypytajcie o koleżanki, kolegów - co robią, gdzie mieszkają, czy mają w domu telefon).
  • Traktuj dziecko poważnie, nie bagatelizuj jego problemów. Codziennie znajdź czas na rozmowę z nim.

P A M I Ę T A J:

  • pod żadnym pozorem nie wolno udzielać informacji, gdzie mieszkamy (ulica, nr domu, nr mieszkania), jeżli ktoś obcy pyta nas o to, odpowiadamy, że nie pamiętamy, ale tata zaraz przyjdzie, to będzie go można zapytać,
  • nigdy nie mówimy o pieniądzach i innych cennych rzeczach, które są w domu,
  • nigdy nie mówimy, że jesteśmy sami w domu,
  • nie mówimy, że mamy przy sobie klucz od domu,
  • budowa to nie plac zabaw dla dzieci,
  • wchodzenie na ruiny grozi wypadkiem,
  • z każdego dachu budynku mieszkalnego mnożna szybko i niepostrzeżenie spaść.



Dziękujemy za wyrażenie zgody na umieszczenie na naszej stronie powyższych informacji Mazowieckiej Komendzie Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu (http://policja.radom.net/) .

początek strony


BIP
FACEBOOK
DZIENNIK

Dziennik elektroniczny:

Logowanie do dziennika

Poradniki

CYBERNAUCI
SPONSORZY
Telefon zaufania
Pajacyk
Bezpieczny internet


Informacje

Ministerstwo Edukacji Narodowej

Urząd Miasta Kołobrzeg

Urząd Gminy Kołobrzeg

Miejska Biblioteka Publiczna

Regionalne Centrum Kultury

Centralna Komisja Egzaminacyjna

Losowa Fotka
zdj-24.jpg
zdj-24.jpg
Dzień Sportu 2008
Pogoda

Pogoda dla Kołobrzegu
według onet.pl