1 marca br. uczniowie naszej szkoły wspominali bohaterów, którzy po II wojnie światowej przeciwstawili się narzuconej władzy komunistycznej, podejmując nierówną walkę o suwerenność i niepodległość Polski. Skazano ich na zapomnienie, a zasługi wymazano z kart historii. Mordowano ich, zakopywano w bezimiennych mogiłach, za wszelką cenę próbowano wymazać z pamięci oraz ze świadomości narodowej.
Uczniowie – Antonina Pasikowska z kl. 7 b, Krzysztof Gaładyk oraz Kacper Romanowski z kl. 8a , pod opieką opiekunów Parlamentu Uczniowskiego - p. Magdaleny Korytowskiej, p. Marzanny Ziomek, a także nauczycielki języka polskiego, p. Ewy Krzewiny oraz nauczyciela historii, p. Krzysztofa Kraski, przygotowali uroczysty apel, podczas którego zaprezentowali patriotyczne wiersze, nawiązujące w treści do bohaterskich postaw ludzi wiernych ideałom, pozostających dla wielu środowisk wzorem postawy obywatelskiej. Podczas uroczystego apelu zostały odczytane referaty, które w przystępny sposób pozwoliły przybliżyć przede wszystkim kontekst historyczny oraz okoliczności narodzin sformułowania „Żołnierze wyklęci”, którego pejoratywny wydźwięk miał aspirację przytłumić fenomen powojennej konspiracji niepodległościowej. Jeden z referatów obrazował upamiętnienie „Wyklętych” w kulturze i sztuce, wskazując na mnogość form kulturowych oscylujących i nawiązujących do tego zagadnienia. Historia żołnierzy zbrojnego podziemia antykomunistycznego została także zaprezentowana w postaci biogramów bohaterów, zdjęć oraz informacji zamieszczonych na specjalnie przygotowanej tablicy ściennej. Podczas apelu społeczność szkolna wysłuchała utworów muzycznych – pochodzącej z nurtu muzyki gitarowej piosenki Krzysztofa Klenczona „Biały krzyż” oraz współczesnej interpretacji tego historycznego zagadnienia w utworze rapera Tadeusza Polkowskiego pseud. Tadek pt. „Żołnierze Wyklęci”.
Magdalena Korytowska