4 października uczniowie klasy VIII D odbyli lekcję doradztwa zawodowego w terenie. Uczestniczyli w pomiarach geodezyjnych w pobliżu szkoły, które prowadził geodeta Pan Dariusz Gawroński w Parku Nadmorskim. Młodzież z wielkim zainteresowaniem wysłuchała informacji na temat zadań zawodowych geodetów. Podstawowym zadaniem geodety jest dokładny pomiar powierzchni ziemi, a także zdobywanie i przetwarzanie informacji wynikających z tychże pomiarów. Do zadań geodety należy również pomiar powierzchni w kontekście realizowanych inwestycji budowlanych (np. budowy domów, wytyczanie dróg, podziały działek i ich granic, przyłączy budowlanych itp.). Zawód geodety należy do grona zawodów o wysokim stopniu prestiżu. Osoby na tym stanowisku mogą pracować zarówno na etacie w urzędzie, jak również w ramach własnej działalności gospodarczej. Osoba chcąca zostać geodetą , musi – po przeanalizowaniu swoich predyspozycji zawodowych zdobyć odpowiednie wykształcenie wraz ze stosownymi uprawnieniami. Uprawniania nadawane są przez naczelny organ geodezyjny, czyli Głównego Geodetę Kraju - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z 2014 roku. Do innych wymogów należą:
-posiadanie wykształcenia wyższego, bądź też średniego technicznego, ściśle związane z tematyką geodezyjną,
-posiadanie praktyki zawodowej,
-posiadanie wiedzy dotyczącej realizacji czynności geodezyjnych, a także aktualnych przepisów prawnych obejmujących geodezję i kartografię,
-kandydat na geodetę musi posiadać pełną zdolność do czynności prawnych oraz posiadać zaświadczenie o niekaralności w kontekście działalności przeciwko organom państwowym i samorządu terytorialnego.
Ostatnim krokiem niezbędnym do uzyskania uprawnień geodety, jest egzamin zawodowy. Składa się on z dwóch podstawowych części: pisemnej i ustnej. Egzamin ustny jest zdawany jako drugi. Oznacza to, że może do niego podejść wyłącznie ta osoba, która zdała część pisemną.
Uczniowie z wielkim zainteresowaniem wysłuchali informacji uzyskanych od Pana geodety Dariusza Gawrońskiego i jednomyślnie doszli do wniosku, że trzeba się dobrze uczyć, żeby zdobyć dobry zawód.