15 grudnia klasa nr 31 zamieniła się w salę rozpraw, a Aleksander stał się sędzią mającym przed sobą Jacka S. (vel księdza Robaka). Dominika, z ramienia prokuratury, oskarżała Jacka S., a Krzysztof (z Alexem - obrońcą posiłkowym) bronił hulakę, pijanicę i warchoła. Oskarżycielem posiłkowym był Daniel, który bardzo zaangażował się w pracę ambitnej pani prokurator. Powoływano świadków, w tym Moskala, któremu Jacek Wąsal wyrwał strzelbę, czy też Gerwazego, któremu bardzo trudno było opanować negatywne emocje. Publiczność zgromadzona w sali sądowej uważnie śledziła rozprawę. Emocje sięgnęły zenitu przy mowach końcowych prokuratora i adwokata. Sędzia musiał kilkakrotnie uspokajać adwersarzy. Nawet woźny sądowy (nasza polonistka) zmuszony był do reagowania na zachowanie stron i zgromadzonej publiczności.
Realizując projekt mogliśmy przeczytać „Pana Tadeusza” i oglądać z bliska pracę sędziego, prokuratora i adwokata. Na uwagę zasługuje sam oskarżony Jacek S.( Michał), który bardzo szeroko mówił o swoich przeżyciach i emocjach. Niełatwe zadanie miał sędzia. Wydał jednak sprawiedliwy wyrok. To była niezwykła lekcja polskiego.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025.
Klasa 8C
Opiekun projektu:
Agnieszka Grzegorczyk-Maziarz - nauczyciel j. polskiego.
Klasa 8c