mgr Izabela Kramarz (sala nr 18)
mgr Ewa Miklasińska (sala nr 52)
Do głównych zadań logopedy szkolnego należy:
- Przeprowadzanie badań przesiewowych.
- Szczegółowe badania logopedyczne wytypowanych do terapii uczniów – diagnoza szczegółowa, określenie kierunków postępowania logoterapeutycznego, założenie kart mowy.
- Nawiązanie kontaktu z rodzicami dzieci włączonych do terapii logopedycznej w celu przeprowadzenia wywiadu dotyczącego rozwoju psychofizycznego dziecka i rozwoju jego mowy.
- Stała współpraca z rodzicami – udzielanie wskazówek do kontynuacji logoterapii w domu, ocena stanu mowy dzieci.
- Współpraca z wychowawcami klas oraz nauczycielami wspomagającymi.
- Organizowanie i prowadzenie zajęć logopedycznych w klasach I-VI (według tygodniowego harmonogramu zajęć).
Do najczęściej występujących wad wymowy u dzieci w szkole należą:
- sygmatyzm,
- rotacyzm,
- wymowa bezdźwięczna,
- lambdacyzm,
- kappacyzm,
- gammacyzm.
Korygowane są zaburzenia mowy występujące w oligofazji, afazji, autyzmie, niedosłuchu.
W toku terapii realizowane są następujące czynności:
- usprawnianie narządów artykulacyjnych,
- usprawnianie aparatu oddechowego i fonacyjnego,
- korygowanie wad wymowy i zaburzeń mowy,
- stymulowanie rozwoju językowego dzieci,
- rozwijanie słownictwa,
- kształcenie słuchu fonematycznego,
- usprawnianie percepcji słuchowej,
- doskonalenie umiejętności czytania i pisania.
Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie lub w zespołach 2-3 osobowych. Odbywają się systematycznie jeden raz w tygodniu.
Gabinet logopedyczny wyposażony jest w niezbędne pomoce do ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne, do ćwiczeń oddechowych, korygujących wady wymowy oraz do ćwiczeń rozwijających funkcje językowe.